Wizytówki firm Ogłoszenia / komis Forum UltraSport.pl
 
Strona główna Piłka nożna Siatkówka Koszykówka Formuła 1 Sporty Zimowe Tenis Żużel Sporty walki Inne sporty Lifestyle

Bahrajn

Australia

Malezja

Chiny

Hiszpania

Monako

Turcja

Kanada

Hiszpania

Wlk.Brytania

Niemcy

Węgry

Belgia

Włochy

Singapur

Japonia

Korea

Brazylia

Abu Zabi
Ultrasport poleca
Mistrzostwa Świata RPA 2010 Aktualności Piłka nożna Formuła 1 Aktualności F1 Klasyfikacje F1 Kalendarz - Wyniki F1 Kierowcy F1 Zespoły F1 Tory F1 Robert Kubica Przepisy F1 Technologie F1 Słownik F1 Bezpieczeństwo F1 Ciekawostki F1 Galerie F1 Formuła 1 2011 Formuła 1 2010 Formuła 1 2009 Formuła 1 2008 Formuła 1 2007 Siatkówka Koszykówka Sporty zimowe Tenis Żużel Sporty walki Kulturystyka Inne sporty Galeria zdjęć Lifestyle Turystyka UltraFit Słownik Imprezy Sportowe MŚ Brazylia 2014 Euro 2012
Baza ogłoszeń
dodaj ogłoszenie do komisu
Odzież Sprzęt sportowy Sprzęt turystyczny Akcesoria Inne
Wyszukaj firmę
Ogólnopolska baza firm
Ogólnopolska baza firm
Sklepy sportowe Sklepy internetowe Producenci sprzętu Dystrybutorzy sprzętu Wypożyczalnie Noclegi Obiekty sportowe Kluby sportowe Szkoły, Instruktorzy Biura podróży Ośrodki wypoczynkowe Pozostałe...

Formuła 1 Ciekawostki F1

Nowe przepisy

Ciekawostki F1 2007-04-10
W zgodzie z przepisami


Nowe przepisy dotyczące silników, opon i aerodynamiki mają sprawić, że Formuła 1 stanie się jeszcze bardziej bezpieczna, a wyścigi będą jeszcze ciekawsze. Chodzi także o zmniejszenie kosztów, Te zmiany, - mówi nasz ekspert Christian Danner - są zmianami we właściwym kierunku.




Sezon 2005 zbliża się wielkimi krokami. Możliwości poszczególnych zespołów poznamy dopiero szóstego marca, podczas inaugurującej nowy sezon Grand Prix Australii. Na razie nie wiadomo, jak inżynierowie dostosowali się do nowych przepisów dotyczących silnika, nadwozia i opon. Zwłaszcza, że nie mieli zbyt wiele czasu.

- Kiedy podjęto decyzję o wprowadzeniu nowych przepisów, - mówi Sam Michael, dyrektor techniczny Williams F1, - nasz nowy samochód był już właściwie gotowy.

Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) stawia przed zespołami wysokie wymagania, zwłaszcza w kwestii silników. W myśl nowych przepisów jednostka napędowa musi wytrzymać w tym sezonie dwa kolejne, pełne weekendy Grand Prix – czyli dwa razy dłuższy dystans niż w zeszłym roku i cztery razy dłuższy w porównaniu z sezonem 2003. Poprzez tą zmianę FIA chce osłabić osiągi silników oraz zmniejszyć koszty. Dla rozwoju nowego silnika dla Williamsa FW27, modelu BMW 84/5, oznaczało to, zdaniem dyrektora działu sportowego BMW, dr Mario Theissena, osiągnięcie dwa razy większej wytrzymałości bez zbytniego obniżania osiągów jednostki napędowej. W tym sezonie silnik można wymieniać tylko w razie uszkodzenia, a nawet w tym przypadku kierowca przesuwany jest o 10 pozycji do tyłu na starcie, a także musi używać nowego silnika do końca kolejnego weekendu Grand Prix. Tylko kierowcy, którzy nie ukończą pierwszego z dwóch wyścigów, mogą bezkarnie wymienić silnik na nowy przed kolejnym wyścigiem.

Zmniejszono także liczbę rodzajów opon dostępnych podczas weekendu. Każdorazowo kierowcy wystarczyć muszą trzy zestawy opon. Sesje kwalifikacyjne w sobotę i niedzielę oraz sam wyścig muszą być przejechane na jednym zestawie opon. To oznacza, że opony będą musiały być twardsze, przez co zmniejszy się ich przyczepność. Prędkości w zakrętach zmaleją, co z kolei poprawi bezpieczeństwo. Wymiana koła w czasie wyścigu będzie dozwolona jedynie w przypadku uszkodzenia opony i podczas takiej wymiany zabronione będzie dotankowywanie samochodu. W praktyce zmian opon w boksach już nie będzie. Ten przepis znacząco wpłynie na samo widowisko. Przy mniejszej liczbie dostępnych opon, - wyjaśnia Christian Danner, - kierowcy będą przejeżdżali mniej okrążeń podczas wolnych treningów.

Poza tym FIA planuje obniżenie siły docisku działającej na samochody o około 25%, a to za sprawą ograniczeń w aerodynamice. Przednie skrzydło musi być teraz zawieszone 15, a nie 10 cm ponad nawierzchnią tory, tylne skrzydło przesunięto o 15 cm do przodu, a wysokość tylnego dyfuzora ograniczono do 125 mm. Te zmiany mają sprawić, że znacznie zmniejszy się efektywność aerodynamiczna samochodów, a – co za tym idzie – ich przyczepność. To z kolei sprawi, że prędkości w zakrętach będą jeszcze mniejsze, czyli poprawi się bezpieczeństwo. Dzięki temu FIA osiągnie swój cel i przynajmniej na krótki czas zatrzyma ciągły wzrost prędkości samochodów Formuły 1.

Zespoły dzięki pracy w tunelach aerodynamicznych szybko odzyskają stracony docisk, - mówi Christian Danner, - ale zajmie im to trochę czasu, dlatego też kroki podejmowane od czasu do czasu przez FIA uważam za zasadne.
FIA próbuje osiągnąć za pomocą nowych przepisów trzy cele: poprawa bezpieczeństwa, obniżenie kosztów i uatrakcyjnienie wyścigów. Czy te zamiary się powiodą – pokaże nam 19 wyścigów nadchodzącego sezonu.

Czy wiesz, że… ... samochód Formuły 1 hamuje z prędkości 200 km/h na dystansie 55 metrów w czasie 1,9 sekundy? Opóźnienie osiąga wartość 5G, co zdaniem dr Christopha Lauterwassera z Centrum Technologii Allianz oznacza, że kierowca o masie 75 kg jest wciskany w pasy bezpieczeństwa z siłą odpowiadającą masie 375 kg. Dla porównania, samochód drogowy zatrzymuje się z 200 km/h na dystansie 150 metrów w czasie 5 sekund.

dane z www.allianz.pl
Tagi Przepisy Formuła 1

Skomentuj artykuł Nowe przepisy

Zarejestruj się Zaloguj się Skomentuj artykuł

Zobacz podobne artykuły do Nowe przepisy

CASIO rozpoczęło współpracę z teamem Red Bull Racing Formuły 1 Ciekawostki F1 2009-04-21
Firma CASIO została oficjalnym partnerem drużyny Red Bull Racing Formuły 1 w sezonie 2009. Będzie wspierała dwóch znakomitych kierowców: Marka...
Pierwsza kobieta w F1? Aktualności F1 2008-05-14
Amerykańska piękność Danica Patrick, najszybsza kobieta na świecie może już wkrótce zadebiutować w F1. W tym miesiącu zajęła sensacyjne piąte...
Lewis Hamilton oraz producent olejów Mobil 1 w pogoni za mistrzowskimi osiągami Aktualności F1 2007-12-07
Dla Lewisa Hamiltona, kierowcy Formuły 1 koniec sezonu nie oznacza wakacji. W rzeczywistości Brytyjczyk już teraz ciężko pracuje na swoje sukcesy w...
Grand Prix Belgii w TV Ciekawostki F1 2007-09-14
Już 16 września na torze Spa-Francorchamps odbędzie się Grand Prix Belgii. Przedstawiamy użyteczne informacje na temat emisji TV oraz fakty...
GP Belgii - przygotowanie fizyczne Kierowcy F1 Ciekawostki F1 2007-09-14
Tor Spa-Francorchamps to przez wielu najbardziej lubiany obiekt w kalendarzu Mistrzostw Świata F1. Po przerwie w 2006 roku powraca w tym sezonie,...
Silnik F1 - wytrzymałe serce bolidu Ciekawostki F1 2007-09-08
Silnik w bolidzie Formuły 1 w ogromnym stopniu decyduje o wyniku w trakcie wyścigu Grand Prix. W porównaniu z jednostkami napędowymi stosowanymi w...
Copyright © 2006 Ultrasport.pl Kontakt Ultrasport.pl | Regulamin portalu Ultrasport.pl | Polityka prywatności
Serwery zapewnia yn.pl